Velkolepý muzikál Sunset Boulevard oslní hvězdnými výkony i působivou hudbou
Mimořádný herecký výkon Stanislavy Topinkové Fořtové, emotivní příběh a strhující hudba jednoho z nejúspěšnějších muzikálových skladatelů všech dob Andrewa Lloyd Webbera – to vše nabídne nový titul muzikálového souboru Divadla J. K. Tyla v Plzni Sunset Boulevard. Úchvatné dílo o pomíjivosti slávy a nelítostném soukolí hollywoodského šoubyznysu se poprvé představí 4. prosince 2021 na Nové scéně DJKT v režii Lumíra Olšovského a v hudebním nastudování Kryštofa Marka.
Dramatický muzikál Sunset Boulevard vytvořil Andrew Lloyd Webber (Jesus Christ Superstar, Fantom opery, Kočky, Evita a další) společně se svými spolupracovníky, libretisty a textaři Donem Blackem a Christopherem Hamptonem podle slavného oscarového snímku Billyho Wildera z roku 1950, který je dodnes odborníky považován za jeden z nejlepších filmů americké kinematografie. Světová premiéra muzikálu se odehrála v roce 1993 v Londýně, ještě téhož roku se dílo představilo v Los Angeles a o rok později i na slavné Broadwayi. „V České republice mohli diváci Sunset Boulevard vidět zatím jen jednou, ačkoliv je podle názoru mého i mnoha odborníků považován za hudebně nejkvalitnější Lloyd Webberův muzikál vůbec,“ přibližuje Sunset Boulevard dramaturg souboru Pavel Bár a doplňuje: „Na své si tak přijdou milovníci kvalitní hudby, která skvěle dotváří emotivní strhující hollywoodské drama. Početný orchestr navíc tentokrát hraje ve zcela otevřeném orchestřišti.“
Příběh zapomenuté filmové hvězdy z nablýskaného prostředí Hollywoodu plného falešného pozlátka režíruje šéf souboru muzikálu Lumír Olšovský: „Úspěch inscenace stojí na výkonu představitelky hlavní role Normy Desmond, kterou po celém světě vždy hrají ty největší hvězdy. A my jsme tento titul nevybrali náhodou – je totiž jako šitý na tělo naší plzeňské star Stáni Topinkové Fořtové. Dílo uvádíme jako takový malý dárek k jejímu životnímu jubileu, které oslavila na začátku sezóny.“
„Moc se na to těším, i když s takovou rolí na mě doléhá i velká zodpovědnost,“ uvádí stálice plzeňského muzikálového souboru a držitelka Ceny Thálie Stanislava Topinková Fořtová, „Norma je hvězdou stříbrného plátna, ale s nástupem zvukového filmu je nucena stáhnout se do ústraní. Je to silný, skvostný příběh a pro mě je to výzva v mimořádně emotivním herectví.“
Vedle Stanislavy Topinkové Fořtové se diváci mohou těšit i na další výrazné herecké výkony. Mladého scénáristu Joa Gillise, do kterého se Norma zamiluje a uvěří, že právě on jí může pomoci k vytouženému návratu na stříbrné plátno, ztvární Pavel Režný. „Joe Gillis je ne příliš úspěšný, sarkastický prospěchář, pro kterého je kariéra a vlastní ‚přežitíֹ‘ důležitější než jeho svědomí – kdo by se mohl na takovou roli netěšit? Zároveň je pro mě právě tato poloha náročná ve vybalancování negativních stránek postavy spolu s obhájením si jeho chování, aby z toho nevyšla jen obyčejná záporná postava. Samostatnou kapitolou je pak náročná, nádherně filmová hudba Andrew Lloyd Webbera,“ komentuje svou roli Pavel Režný, držitel Ceny Thálie za roli Smrti v muzikálu Elisabeth. Do role tajemného komorníka Maxe byli obsazeni v alternaci operní pěvci Pavel Klečka a Jiří Kubík, v dalších rolích se objeví Charlotte Režná, Lukáš Ondruš a Roman Krebs.
Sunset Boulevard zazní s českými texty Michaela Prostějovského a v hudebním nastudování dirigenta, skladatele, textaře a držitele Českého lva Kryštofa Marka, který v minulosti v Plzni nastudoval muzikály West Side Story, Šumař na střeše, Elisabeth a další. „S hudbou Lloyda Webbera mám přímou zkušenost jako dirigent Jesus Christ Superstar a Evity, pokud tedy nepočítám provedení písní z jiných autorových děl v rámci koncertů. Hudba k Sunset Boulevardu je uhrančivá a velmi působivá a její kvality naprosto potvrzují celosvětovou úspěšnost Lloyda Webbera,“ říká Kryštof Marek, který v tomto případě pracuje s našlapaným orchestrem s 27 hudebníky.
Inscenační tým doplňuje choreograf a tanečník Lukáš Vilt – pro DJKT vytvořil choreografie například k West Side Story nebo Probuzení jara, kostýmní výtvarnice Andrea Pavlovičová, jež začala spolupracovat s muzikálovým souborem ještě jako studentka a navrhla pro něj kostýmy k inscenacím Co takhle svatba, princi? a Green Day’s American Idiot. Autorkou scény je Lucie Loosová, která se podílela na více než stovce činoherních i muzikálových inscenací a její práce je plzeňskému publiku známá například z muzikálů Chicago, Evita nebo Josef a jeho úžasný pestrobarevný plášť.
Martina Drbušková, foto Martina Root