Vodní hudba Plzeňské filharmonie bude mostem mezi barokem a současností
Plzeňská filharmonie ve spolupráci s Plzeň 2015 připravila další mimořádný projekt pro program Evropského hlavního města kultury 2015. Už 18. září 2015 od 20:30 zazní plzeňskou Papírnou tóny slavné Vodní hudby, a to jak v její původní verzi z pera Georga Fridricha Händela, tak v nové a speciálně pro evropský rok 2015 vzniklé parafrázi od současného českého skladatele Petra Wajsara.
Koncert patří mezi tři velké projekty, které letos uvede Plzeňská filharmonie ve světové premiéře díky spolupráci s Plzní 2015. „Spolu s dubnovým koncertem Camera Machine, který byl součástí otevírání Kreativní zóny DEPO2015, a projektem Umělec a totalita, který publikum uslyší v listopadu, byla i Vodní hudba součástí přihlášky Plzně do kandidatury na titul Evropské hlavní město kultury 2015. Velmi mě těší, že se jej podařilo dotáhnout úspěšně do konce a již za necelé dva týdny nás čeká jedinečný hudební zážitek na špičkové evropské úrovni,“ svěřuje se programový ředitel Jiří Sulženko.
„Propojení polyfonní techniky a zvuku staré barokní hudby se současným uměním vnímám jako zajímavý impuls, který se vpisuje do dějin 21. století. Spolupráce s Petrem Wajsarem je vždy velmi profesionální a v každém případě inovativní a pro filharmonii je to další z nových zkušeností. S Petrem Wajsarem jsme v minulosti již spolupracovali, je to člověk, který má za sebou celou řadu kvalitních úspěšných projektů, získává nejrůznější ocenění. Moc se sama těším,“ uvádí Lenka Kavalová, ředitelka Plzeňské filharmonie, o. p. s.
Sám Wajsar o své skladbě říká: „Skladba Vodní hudba II je novodobým remixem Händelovy barokní suity. Formálně vzato zachovává průběh originální skladby, ale její motivy přetváří v meditativní minimalistické plochy, ze kterých jen občas zaslechneme původní tóny z Händelových motivů.“ Skladba využívá tradičního zvuku symfonického orchestru, Plzeňské filharmonie, ale také mnoha digitálních zvukových efektů, nahrávání orchestru a jeho následného přehrávání a zvukových úprav nahraného materiálu. Charakter remixu se snaží uchopit materiál v rámci současného pojetí, a doplňuje ho nejen zvukovými inovacemi, ale také plnohodnotným vizuálním zážitkem v režii Marka Bureše. Jako mosty mezi jednotlivými částmi uslyšíme verše Jaromíra Typlta, půvabně zahalující vyznění skladby do svých originálních jinotajů.
Původní orchestrální svita Vodní hudba patří k nejslavnějším dílům skladatele G. F. Händela. Ten ji napsal v období vrcholného baroka spolu s Hudbou k ohňostroji, obě svity byly napsané jako doprovod kratochvílí anglického královského dvora. Sama Vodní hudba z roku 1717 byla určena k vyjížďce panovníků po řece Temži. Představuje cyklus kratších skladeb (většinou dobových tanců) uvedených slavnostní Ouverturou.
Vedle již zmíněného Petra Wajsara, autora hudební parafráze, Jaromíra Typlta, držitele ceny Jiřího Ortena za knihu Ztracené peklo, který na projektu participuje s autorskými verši a scénickou recitací, režiséra a výtvarníka Marka Bureše, který se stará o vizuální složku díla, se v Papírně představí i světelný designér a kameraman Michael Gahut.
Vstupenky jsou v předprodeji na portále Plzeňská vstupenka za cenu 190 Kč plné vstupné, zlevněné pro děti, seniory a studenty za 95 Kč. Pro držitele Plzeňské karty se vztahuje sleva 20% při osobním nákupu.